Facebook slutar med Gambling-annonser

Postat den 22 december 2009

Facebook Gambling AnnonserFacebook erbjuder en hel del spel inom sitt enorma nätverk, mestadels fantasyspel som erbjuder underhållning och definitivt kan vara roliga. För att behålla dess genomgripande rena image, kommer nu Facebook att bannlysa all reklam och alla annonser som har med spel och dobbel att göra.

Det spekuleras i att Facebook kommer att växa till så många som nio miljoner användare inom den närmaste framtiden. Det är många människor som är uppkopplade tillsammans och en kolossal marknad för de företag som är intresserade av att marknadsföra sig där. Gambling är dock inte en aktivitet som det ungdomsorienterade sociala nätverket kommer att tolerera i fortsättningen.

Google omvärderade nyligen sin position angående att inte lista online gambling annonser i sammanhang med deras sökmotor, som är den största på planeten. Facebook har gått i motsatt riktning och har tagit bort alla referenser till gambling inklusive alla former av online gambling, från deras webbsidor.

I USA, facebooks ursprungsland, fortsätter debatten angående reglering och lagstiftning av online-gambling utan något slut i sikte. Det är kanske på grund av att gambling ses som en synd eller en svaghet av gemene man som nätverket har beslutat att hålla sig borta från det tabubelagda ämnet. Detta är dock spekulativt som bäst med tanke på att facebook har ett antal applikationer genom vilka olika pokerrum kan nås och casino kan spelas, även om dessa applikationer inte involverar riktiga pengar.

Dessa aktiviteter är passande nog sådana som innehåller en social aspekt vilket gör att de är en perfekt matchning för den genomsnittlige facebookanvändaren. Ändå verkar det som om det finns en viss press på företaget för att behålla dess image som ett socialt nätverk så ickekontroversiellt som möjligt. Det är troligtvis ett bra drag politiskt sett från facebook att hålla sig mitt i vägen genom att bevara sin image inom marginalerna för den moraliska majoriteten. Dessutom kan de alltid ändra sin policy om saker och ting någonsin skulle förändras i USA.

Senast uppdaterad: 9 maj 2014, kl 11:07

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *