Innovation är nyckeln till framgång för NetEnt

Postat den 23 mars 2018

Genom åren har svenskbaserade spelutvecklaren NetEnt visat bredd och kvalitet på sitt mångfacetterade utbud av casinospel. Deras omfattande portfolio innehåller bl.a. stora framsteg inom avancerad 3D-grafik för spelautomater, streamat HD-livecasino och nu senast fullständiga spelplattformar för online casinon.

NetEnt Innovation

Per Eriksson, VD för NetEnt, säger i en intervju med Calvinayre att nyckeln till bolagets framgång är innovation. Han påpekar också att framgången är förankrad i företagets önskan att glädja sina kunder. De håller fast i iden att NetEnt är drivande inom branschen tack vare sina innovativa erbjudanden.

”För oss är det att försöka vara annorlunda och innovativa som är nyckeln för NetEnt. Vi har en vision att vi är drivande inom iGaming-marknaden”, säger Eriksson i intervjun. ”Därför måste du pusha dig själv hela tiden och aldrig vara nöjd med vad du har levererat. Du måste tänka ett år framåt hela tiden och driva dig själv framåt.”

För det här året meddelar Eriksson att inspiration för deras nya videoslots kommer från allmänhetens växande intresse för tv-serier. NetEnt annonserade tidigare i år att man kommer att lansera en spelautomat med namnet Narcos, baserade på en av de högsta rankade på serierna på Netflix. De lanserar även Vikings, efter på en populär serie här i Skandinavien.

”Just nu är det inte bara filmer som gäller längre. Det är tv-serier. De har fler tittare än vanliga filmer. Vi satsar inom det området i år och det första varumärket som vi avslöjade var Narcos, den högst rankade serien på Netflix. Så vi är stolta över att kunna meddela det”, säger NetEnt:s VD. ”Och för mig, som kommer från Skandinavien, är Vikings ett speciellt varumärke. Det finns 37 miljoner människor som tittar på det i 60 olika länder.”

Samarbeta med andra operatörer kan också resultera i nya och spännande produkter, enligt Eriksson.

Eriksson nämner också att ett samtal med Mr Greens vd Jesper Karrbrink vid ICE 2017 gav upphov till produkten ”Live Beyond Live”, nästa generations Live Casino. Här kan spelare animera vad de vill ha i sitt kasino. Han sa att Mr Greens förmåga att tänka sig utanför ramarna var det som fick NetEnt till att säga ja till ett unikt produktpartnerskapet med casinot.

”För ett år sedan satte vi oss ner med Mr Green och de hade massa galna idéer om vad man kunde göra med våra live-kasinoprodukter eftersom de är väldigt tekniskt sofistikerade. Vi sa ’OK’, vi kan göra det och låt oss göra det tillsammans.”

”Vi har pushat våra gränser så mycket och rent innovationsmässigt är det en en fantastisk produkt med 30 olika strömmar samtidigt. Den är mycket avancerat men samtidigt också väldigt stabilt. Så vi är glada.”, avslutar Per Eriksson.

För att se hela intervjun med NetEnt:s VD på kan du följa länken längs upp i artikeln.

Senast uppdaterad: 23 mars 2018, kl 13:29

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *