PlayOJO från SkillOnNet slutar med tv-reklam på bästa sändningstid

Postat den 10 juni 2019

PlayOJO

Debatten kring spelreklamen har pågått för fullt den senaste tiden och ett av problemen som ofta lyfts är spelreklamens inverkan på unga.

Nätcasinot PlayOJO från SkillOnNet meddelar i en pressrelease att man nu helt väljer att sluta sända tv-reklam mellan 16.00 och 21.00 på svenska kanaler. Detta för att minimera risken att påverka unga.

I och med avskaffandet av det svenska spelmonopolet, som trädde i kraft den 1 januari i år, får nu licenserade spelbolag verka på den svenska marknaden så länge en rad krav efterlevs. Bland annat får man inte vända sig till personer under 18 år i sin reklam.

PlayOJO, en av branschens största tv-reklamköpare, drar detta ett steg längre genom att helt sluta med tv-reklam mellan klockan 16.00 till 21.00, då tv-tittandet är högt bland unga.

– Som ett ansvarsfullt spelbolag vill vi utöva måttfullhet i vår marknadsföring, särskilt i sammanhang då minderåriga exponeras för spelreklam på tv. Vi arbetar med tv-kanalerna för att genomföra den här frivilliga begränsningen så snart som möjligt, säger Costas Alexandrou, VD för SkillOnNet Ltd, innehavare av spellicensen som PlayOJO verkar under.

Genom att helt upphöra med tv-reklam mellan klockan 16.00 och 21.00 kan PlayOJO begränsa sin påverkan på unga och dessutom förekomma eventuella framtida regleringar. PlayOJO uppmanar också resten av spelbranschen att ta ställning och följa i deras fotspår.

– Det här är rätt väg att gå, inte bara för PlayOJO utan för hela branschen, säger Costas Alexandrou.

Senast uppdaterad: 10 juni 2019, kl 13:46

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *